Це вже не перше повідомлення про появу пляшок, що саморозкладаються, так званих "biodegradable bottle".
У першій в світі "біологічно деградуючій" пляшці теж перебуває вода, але ключова американська - BIOTA Spring Water. Її пляшці для повного розкладання потрібно 75-80 доби, 12 тижнів - максимум. BIOTA побачила світ восени 2004 року. Своєю появою дане впакування майже всім зобов'язано іншої компанії зі Штатів - NatureWorks. Те ж саме можна сказазати й про новоявлену англійську Belu, і про ароматизовануу воду Jivita, і про декілько інших продуктів.
NatureWorks, заснована в 1997-м фірма з Мінесоти, першою запропонувала своїм клієнтам "родину полімерів, повністю отриманих із щорічно відновлювальних ресурсів з вартістю й працевитратами, здатними конкурувати із традиційними пакувальними матеріалами".
Щоб пояснити, з якими полімерами працює NatureWorks, а називаються вони PLA (Polylactic acid або Polylactide), звернемося до датованої 2001 роком статті В.О. Фоміна й В.В. Гузеева з журналу "Пластичні маси". Цитуємо:
"Одним із самих перспективних пластиків, що біодеградують, для застосування в упакуванні в цей час є полілактид - продукт конденсації молочної кислоти. Це обумовлено, насамперед, тим, що лактид і полілактид отримуються як синтетичним способом, так і ферментативним бродіння декстрози цукру або мальтози, сусла зерна або картоплі, які є поновлюваною сировиною біологічного походження.
Полілактид у компості біоразкладається протягом одного місяця, засвоюється він і мікробами морської води.
Важливою перевагою полілактиду є й те, що він являє собою прозорий, безбарвний термопластичний полімер, що може бути перероблений всіма способами, застосовуваними для переробки відомих термопластів. З аркушів можна термоформувати таці, тарілки, одержувати плівку, волокно, упакування для харчових продуктів, імплантати для медицини й так далі.
При відповідній пластифікації полілактид стає еластичним й імітує поліетилен, пластифікований полівінілхлорид або поліпропілен.
Термін служби полімеру збільшується разом із зменшенням мономеру в його складі, а також після орієнтації, що підвищує міцність, модуль пружності й термостабільності.
Незважаючи на всі перераховані переваги полілактиду, широке впровадження його як полімеру побутового й технічного призначення до останнього часу стримується невеликими обсягами випуску, низькою продуктивністю технологічних ліній й, як наслідок, високою вартістю продукції.
Фірмою Cargill у результаті проведених робіт освоєне виробництво полілактиду ферментацією декстрози кукурудзи потужністю до 6 тисяч тонн у рік. У перспективі вона планує розширити виробництво до 50-150 тисяч тонн і знизити вартість полілактиду з $250 до $2,2 за кг". Кінець цитати.
Помітимо, що Cargill – власник NatureWorks, тобто, те саме. Чи вдалося їм за п'ять років наростити обсяги виробництва й збити ціну, компанія замовчує, пише "зв'яжіться з комерційним представником". Зважаючи на все, не дуже.
Що стосується ціни, то, на приклад, продавці BIOTA на запитання "Ця нова пляшка коштує більше?" відповідають: "Вартість нашої ключової води оцінена разом з іншими водами класу преміум". За даними на квітень, за літрову пляшку просять $1,9. Jivita рекламується як "перший продукт, що об'єднав воду в пляшках з ароматерапією - екстрактами квітів, смол і кори".
Наведемо відповіді й на інші питання про пляшку з кукурудзи, що найбільше хвилюють потенційних споживачів.
Чи може пляшка почати розкладатися на полиці або в автомобілі, щоперебуває на сонці протягом декількох тижнів? "Для пляшки, щоб розкластися, потрібні правильні умови: вона повинна бути відкрита, їй потрібна температура 50-60 градусів Цельсію, висока вологість плюс мікроорганізми".
Чи дійсно її безпечно використовувати з їжею? "Так, продукт схвалений для контакту з їжею й водою".
Якщо ця пляшка зроблена з кукурудзи, чи можу я з'їсти її? "Як й у випадку із пластиковими продуктами, контейнери BIOTA не рекомендується вживати в їжу".
Чи розкладаються етикетка й пробка? "Етикетка так, але не пробка. BIOTA у цей час досліджує інші варіанти пробки".
Залишається додати, що в Штатах BIOTA продається в спеціалізованих магазинах для фанатів натуральних харчових продуктів й у супермаркетах для гурманів. Її британська родичка Belu, як обіцяють, повинна з'явитися у звичайних магазинах.
|