Мова йде про інверсійні сліди і їхній вплив на глобальне потепління. Вчені з'ясували, що негативний вплив авіації на тепловий баланс Землі можна істотно зменшити, якщо виконувати більшість польотів вдень, і тільки самі необхідні - вночі.
Сліди за літаками відбивають як теплове випромінювання, що йде у космос від планети, так і сонячне світло зверху. Але ефект нагрівання при цьому перевищує ефект охолодження, і в сумі сліди (також, як і пір'ясті хмари), прискорюють потепління клімату. Вночі працює тільки ефект "ковдри" від такого сліду, так як сонячних променів немає. Тому вночі вплив слідів за літаками на клімат планети - сильніший.
Дослідники повідомляють, що хоча нічні польоти складають чверть повітряного трафіку, вони дають 60-80% загального ефекту нагрівання від інверсійних слідів за повну добу. Крім того, зимові польоти вносять більший вклад у глобальне потепління, ніж польоти в інші сезони. При долі менше чверті від річного трафіку, польоти взимку дають половину нагрівального ефекту за рік роботи світової авіації.
І хоча серед інших факторів людського впливу (викиди заводів, наприклад) інверсійні сліди вносять невеликий вклад у глобальне потепління, потрібно заздалегідь і детально вивчати їхній вплив, тому що світові об’єми авіаперевезень інтенсивно й постійно зростають.
|